Tuesday 15 November 2011

Anakku dalam kenangan 10 tahun berlalu

Anakku dalam kenangan 10 tahun berlalu

by Rahim Hussin on Wednesday, September 14, 2011 at 5:27pm
Salam. Esok tanggal 15/9/2011 genap 10 tahun anakku Nurul Izaati telah kembali menemui Penciptanya.Anakku hanya amanah dan pinjaman cuma dari Allah SWT. Sampai saatnya tidak terlajak sesaat pun Allah pasti akan ambil semula HAKNYA.
Aku tetap bersabar dan hati yang tabah menerima dugaan yang dikurniakan oleh Allah SWT.
           Umurnya 17 tahun didunia. Senyum, gelak dan tangisnya tersimpan kekal didalam album hati aku. Anak dara sulung aku rengek manja dan nakalnya menjadi penawar hiasan mahligai aku. Sukar nak dilupakan telatahnya biarpun akhirnya aku akan datang menziarahi anakku didunia kekalnya...insyaallah.
           Detik akhir hayatnya di Wad ICU Hospital Ipoh. Petang hari kedua, 2 orang doktor menemui kami yang resah gelisah menunggu diluar wad. "Kami sudah berusaha sedaya upaya, memberi rawatan ubat yang terbaik 100% tetapi anak encik hanya memberi tindak balas cuma 20% sahaja..kami nasihatkan pada encik bersedialah menghadapi sebarang kemungkinan...kami mintak maaf, harap encik banyak bersabar". Aku rasakan dunia tika tu membisu melayan perasaan hiba dan sayu dihati aku. Aku pasrah totaly namun tetap berdoa mengharap ehsan dari-NYA memanjangkan usia muda anakku itu.Sekilas cahaya wajah sikecil anakku menjelma dihadapan aku seperti biasa mengajak aku bermain menunggang kuda. Air mataku terus saja tiba-tiba jatuh berderai saatku mendengar gelak tawanya gembira diatas belakangku. Kami bermain 'kuda' menziarah setiap sudut bilik, anakku terus tertawa gembira, disaksikan isteriku yang juga terhibur sama.Telatahnya sewaktu kecil.
          Ketika jam 3.32 pagi,aku dan isteriku didatangi oleh jururawat meminta kami masuk menziarah anakku yang sedang tenat. Aku ditemani mertua serta adik bradik, kaum keluarga dari KL dan Seremban. Setengah jam kami berada disisi anakku, berdoa,membaca yassin. Wajah kesayangan anakku ku tatapi dengan penuh rasa sayang, ku belai rambutnya dan aku berbisik 'syahadah' ditelinganya. Hibanya hatiku kerna hayat anakku tidak akan kekal...anakku pasti menemui Penciptanya.
.......akhirnya sebelum subuh kami dihampiri jururawat yang sama menyampaikan berita yang aku sudah duga.. ".....maaf encik...anak encik sudah meninggal dunia"
Aku berpelukan dengan isteriku, begitupun air mata kami saja yang mengalir tanda isyarat kesedihan atas perginya anak kesayangan kami.
          Kepadamu wahai arwah anakku Nurul Izaati, abah dan mak serta adik-adikmu tetap kenangkan didalam doa kami. Pusaramu akan terus kami kunjungi. Kepada anak-anakku Nasrul Ariff, Nurul Amira, Nurul Nazirah dan Muhammad Asyraff, abah dan mak sentiasa dan terus menyayangi kalian..kami maafkan segala dosa dan halalkan makan minum anak-anakku. Berbaktilah kepada ibubapa,agama Islam,masyarakat dan pada negara. Amin.
Abah sayang padamu Nurul Izaati........berbahagialah anakku bersama roh-roh yang mendapat rahmat dari Allah SWT. Kami sayang padamu Nurul Izaati.....Assalamualaikum....

No comments:

Post a Comment